Träning

Träning

 

Träning är fantastiskt, på alla vis. Och som allt annat gäller det att vi gör det till måtta och det är viktigt att vi lägger det på den nivån att vi mår bra utav det.

Fråga dig själv;

-Vad vill jag få ut av min träning?

-Vad mår jag bra utav?

-Hur mycket vill jag träna?

-Hur mycket kan jag träna för att hålla balansen mellan mina pusselbitar i livet?

 

Träning ser olika ut för varje person.

Powerwalks, bodypump, gym, yoga/pilates, maratonlopp, boxning, crossfit?

VAD MÅR DU BRA UTAV?

Det finns personer som vill hålla en god vardagsmotion i form av promenader, andra som gillar att gå på gymmet och utmana sig med vikter. Personer som går med på olika styrke- och konditionsbaserade pass, andra som ger sig ut i spåret för att rensa tankarna eller löpträna inför olika lopp/utmaningar. En del väljer att se träning som motion andra väljer att se träning som utmaning. Hur vi väljer att se på vår egen träning är upp till oss själva. Glöm inte, inga sätt är fel så länge vi själva mår bra utav det. Vi vill i hitta ett gott samspel mellan allt vi väljer att ha i våra liv. När alla pusselbitar har ett bra samspel känner vi en god självkontroll. Det där samspelet kan vara svårt att hitta, ibland känner vi oss stressade att hinna med allt och alla. Försök då att fråga dig själv vad du just nu vill prioritera i ditt liv, för att må bra och känna lycka. Ibland kan man komma in i en riktigt bra träningsperiod, då man känner sig extra stark och trivs som fisken i vattnet på gymmet. Och man vill helst vara där flera timmar varje dag. Då kanske du ska prioritera din tid där och det betyder att vågen för tillfället  väger över på din träning. Det behöver inte betyda att vi tappar fattningen om de andra pusselbitarna. Vi har det där, vänner, jobb, familj och nöje. Det är ett evigt samspel och det gäller att vi får det att samspela så som vi känner att vi själva mår bra utav!

 

Jennifer om träning: Åh, jag älskar att höra andras tankar och mål med sin träning. Alla ser det olika och alla sätt är bra. Jag har lärt mig mycket om träning genom åren och jag har även lärt mig så mycket om mig själv genom träningen. I början körde jag mest på, det är bara att tuta och köra tänkte jag.

 

Jag började med balett i tidig ålder, min pappa älskade att se sin lilla dotter skutta runt i balettkjol. Jag kände efter några år, när jag fick förfrågan att börja läsa och dansa på balettakademin att det här är inte jag. En väldig strikt värld fylld av krav och framförallt utseendefixering. Jag valde att sluta och via en vän hittade jag fotbollen. Vilket jag sedan första dagen fullkomligt älskade. Det var blod, svett och tårar, precis så som jag ville ha det. För mig är träning en extrem utmaning och jag vill ständigt utmana och förbättra mig.

 

Jag har även fått lära mig att leva med vissa saker, min rygg gör ont av för tunga lyft och för långa sträckor då jag går in i en snedhet i höft vilket resulterar i en himla massa besök hos kiropraktorer och osteopater. Och då kommer vi tillbaka till det där med att hitta det vi mår bra utav att göra. Vi alla ska sträva efter att träna för att må bra. Det är viktigt att träning i all form stärker oss!

 

Hannah om träning:

När jag var yngre var jag väldigt aktiv både inom fotboll och dans. Ju mer mitt sockerberoende och övervikt tog över mig, ju mer försvann den fysiska aktiviteten. Och även om jag alltid tyckte det var väldigt roligt att träna, så var det svårt i en 116-kiloskropp. Jag kände mig stor och det gjorde att jag drog mig undan.

 

Jag har haft ett svårt fysiskt år, kantat av mina halsproblem. Nu har jag äntligen opererat bort mina halsmandlar och kommer förhoppningsvis kunna leva ett liv utan några större problem igen!

 

Promenader. Åh, vad jag älskar mina promenader. Att ha bra musik i lurarna, gå i snabb takt och känna vinden i ansiktet – ljuvligt. Jag tror man måste hitta sin grej när det gäller fysisk aktivitet, och promenader mår jag väldigt bra av. Sedan tycker jag gymmet är roligt, men isåfall gärna gruppaktiviteter så som spinning och step. Jag har funderat på att utbilda mig till spinninginstruktör, det känns som det skulle vara en bra morot för mig. Annars får jag grillas på Jennifers pass, 1 timmes stenhård cykling.

 

Även på träning ser jag skillnad på mig själv idag. Det är inget kravfyllt för mig. Jag gör det inte för att jag måste gå ner i vikt, utan jag gör det för att stärka mig. Min mening med träningen är att göra mig friskare och gladare. Här gäller det också att finna balans. Håll det på den nivån du mår bra utav. Jag har både över- och undertränat mig själv och ingenting av det fick mig att må bra. Att promenera en liten stund varje dag eller gympas ett par gånger i veckan kan räcka för att få igång kroppen. Lägg ner det på en bra och hållbar nivå för just dig. Lyssna på din kropp och framför allt – ditt hjärta.

 

Kom ihåg. Lycka kommer man inte fram till, det är ett sätt att färdas.

Kärlek

Hannah