Hannahs Historia, Krönikor, Livet, Lycka

Höstens överlevnadstaktik.

oktober 19, 2015

Hösten är alltid en utmaningens tid för mig, har ofta haft lättare för depression och ångest när det börjar mörkna ute. Denna hösten tänkte jag arbeta förebyggande för att detta inte ska hända. Mina tips kommer ifrån tjugotre års livserfarenhet, mängder med känslostormar och slutligen det som får hösten att bli lite lättare.

  • Ensamtid. Ibland är det svårt att få tid för sig själv när livet snurrar på. För mig är det viktigt att återhämtat mig när jag har gjort något energikrävande. Då är ensamtiden så viktig. Att få bara vara med sig själv, dricka en stor kopp kaffe, kolla på en film och bara göra inget.

  • Vardagslyx. Detta är en av mina favoritord, för visst är det underbart att lyxa i vardagen? Vardagslyx för mig är att få göra en god frukost och äta den långsamt. Det är också att få måla naglarna och lyssna på lugn musik. Hemmaspa, smörja in sig och ha inpackning. Det är också att få dricka vin med bästa vänner en tisdagskväll och prata om livet.
  • Promenader. Detta är den absolut bästa medicinen mot typ allt. En morgonpromenad innan frukost gör alltid min dag bra, och får jag till ännu en promenad i (förhoppningsvis) solen så blir den bara ännu bättre. När soltimmarna minskar är det viktigt att försöka få så mycket frisk luft en kan. Påverkar välmåendet enormt.
  • Musik. Jag har samlat på mig lite mysiga spellistor som jag har på när jag är hemma eller promenerar. Måbramusik som gör hjärtat lätt. Mycket James Bay, Jack Johnson, First Aid Kit och Adele. Mums!
  • God mat! Lägg lite extra tid på att göra god mat med mycket färger som kan ge ögat lite kärlek. Att allmänt skämma bort sig själv med god och hälsosam mat är en investering i ditt välmående.
  • Stanna upp och fundera över ditt liv. Är du där du vill vara i livet? Hur prioriterar du dig själv? Vad kan du göra för att må bättre? Skriv små listor på saker du kan göra ifall du känner dig lite låg. En liten emergency-list att ta fram när det krävs. Ofta när en är låg, har ångest eller liknande så är det svårt att se ljuset. Då kan det vara bra att ha en liten ICE-list, där det står exakt vad du ska göra. Exempel kan vara ”ring en vän nu! Ta en promenad. Ta en dusch”.
  • Sätt upp små lappar! Ta små post-it-lappar och skriv små söta saker till dig själv. Sätt sedan lapparna på diverse saker i ditt hem. Badrumsspegeln, på kastrullen så du ser innan du kokar ditt ägg. Små ord som påminner dig hur fantastisk du är!

För att summera min lilla lista så är det inget revolutionerande, utan det handlar om ett aktivt val att vårda sig själv, både ut och in. Att må bra när årstiden säger tvärtom är kanske en utmaning men det går! Och som jag brukar säga, det viktigaste är inte att vara superglad jämt, utan att vara levande. Lycka kommer man inte fram till, det är ett sätt att färdas.

Kärlek

Hannah

Autumn

2 Comments

  • Reply Syster Elin oktober 20, 2015 at 4:26 e m

    Så fint skrivet käraste syster, du är verkligen klok. Älskar dig!

  • Reply Sara oktober 29, 2015 at 7:31 e m

    Hej Hanna,

    Jag har följt dig på instagram ett tag och fastnade där nu ikväll när jag kom hem från träningen, kollade verkligen allt du har lagt upp. Så hittar du en like på en bild från typ två år tillbaka – sorry, jag är lite av en stalker ibland 🙂 Jag ville bara säga att jag fick ett sånt lugn i själen, av att titta på dina bilder och det du har skrivit. Jag har börjat känna att jag tränar för min kropps skull, inte för ”bli av med den”, och du är en stor del i det. Stor eloge till dig, jag vet att du har dina hjärnspöken precis som alla andra, men det är otroligt inspirerande och motiverande, att läsa det du skriver om förmågan att älska sig själv genom vått och torrt. Tack 🙂

  • Leave a Reply