Krönikor

Fem steg till ett sockerfritt liv.

maj 4, 2014

Vi lever idag i en sockerfylld värld. Att då välja att leva utan socker kan vara svårt. Har du tänkt på hur ofta du är sugen? Kan du skilja på sug och hunger?

 

Det kunde inte jag. Jag åt jämt innan jag blev sockerfri. Och ingenting smakade riktigt gott, eftersom jag aldrig var riktigt hungrig. När jag insåg att sockret var boven i dramat så bestämde jag mig för att ta bort det vita sockret ur mitt liv. Jag har haft återfall och perioder då jag fallit tillbaka. Detta har dock bara gjort att jag ännu mer insett att jag har ett missbruk. När jag tillåter socker så KAN jag inte kontrollera det.

 

Sockret påverkar inte bara min kropp och vikt, utan allra mest mitt psyke. Jag kommer in i en sockerkoma, där jag känner mig värdelös och misslyckad. Den primitiva hjärnan tar över mig och säger att jag bara MÅSTE ha socker.

Istället för att hitta någon slags balans och ständigt kriga mot sockret, så har jag valt att ta bort det och dess bieffekter ur mitt liv.

Att avstyra ett sockersug är väldigt svårt. Det är starka krafter vi kämpar emot. Hjärnan är så fruktansvärt listig och bara genom att tänka på något vi är sugna på så kan hjärnan lätt övertyga, och vipa så har vi både köpt och ätit upp en godispåse. Var är den egna viljan?

 

Jag tycker det är viktigt med att inte vara för hård mot sig själv. Du vill ditt bästa, men din kropp och hjärna är ibland svår att kämpa emot. Tänk hur faktiskt liten del av människans historia vi har haft så här obegränsat med mat. Resten av tiden har det varit ren överlevnad att få mat och enabb energi.

 

Börja med att tänka – vad gör sockret med just dig? Hur är sockrets inverkan på ditt liv? Har du svårt att motstå? Känner du dig lite sämre när du proppat i dig något onyttigt? Om ja, så är du inte ensam. Men varför får man så dålig självkänsla efter en sockerchock? – Jo, för att vi har en känsla av att vi tappar kontrollen. Och det vill man inte göra.

 

1. Förbered dig. Bestäm dig till en början hur många dagar du vill vara sockerfri. Då blir det lättare att hålla. Jag brukar rekommendera 21 dagar, alltså tre veckor. På den tiden har den kroppsliga abstinensen avtagit och det blir lättare att motstå. Oavsett om du vill leva ett liv utan socker eller bara detoxa ett tag så tror jag att det är nyttigt att faktiskt leva utan det ett tag. Är det väldigt jobbigt, så säger det sig självt. Du har ett beroende.

 

2. Gör det genomförbart. Tänk inte att det ska vara ett jobbigt helvete. Boosta dig själv. Du är grym varje dag du klarar det (och du är grym ändå). Detta är bara 21 dagar, i livsperspektiv är det ingenting.

 
3. Kompensera. Ersätt socker med saker som får dig att må bra. Som GER dig energi. Vänner, manikyr, träna, bada, läsa, en bra film – bara det ger dig mental näring. När jag slutade var den första veckan ett rent helvete. Jag bestämde mig för att kompensera sockret med chips istället. Det kanske inte är något bra alternativ, men för mig fungerade det, och då hade jag inte dåligt samvete.  När sockersuget senare försvann mer, så slutade jag även äta chips på det sättet. Hitta något som du kan äta den första tiden, som ändå inte får dig att äta socker. Och ifall du vill äta chips, tänk på att de smaksatta chipsen innehåller druvsocker. För att göra det enklare – ta lättsaltade.

 

4. Bestäm VAD du undviker. För mig så har det varit det vita sockret. All form av godis, bakverk, läsk och sötningsmedel. Så ät inte stevia-choklad om du vill vara sockerfri. Det triggar exakt samma belöningssystem och du får sug, även om det inte höjer blodsockret och är färre kalorier.

 

5. Tänk positivt. Tänk inte på allt du INTE får äta, utan allt du får. Det är DITT val att sluta äta socker, så tyck inte synd om dig själv. Sluta isåfall. Se det som en investering i din hälsa. Jag är övertygad om att sockrets negativa bieffekter kommer komma mer i framtiden, när det forskats ännu mer på. Man får heller inte glömma, att socker är makt. Det pumpas i mat och mycket vi äter för att vi ska bli beroende = vilja ha mer = köpa mer. Det är ett bra försäljningsknep, därför kommer socker och sötningsmedel aldrig riktigt försvinna, det är för mycket pengar i branschen.

 

GLÖM INTE. Du gör detta för DIN egen skull. För DIG! Du kanske inte går ner i vikt, men du gör det för din hälsa. Du kommer att känna dig piggare, gladare och friskare. Att sluta med socker har varit det bästa beslutet jag har tagit. Oavsett när jag äter socker i framtiden, så vet jag att jag mår så mycket bättre utan.

 

Stort lycka till.

 

Kärlek

9 Comments

  • Reply Therése maj 4, 2014 at 8:23 e m

    Känner så väl igen mig! Tack för inspirationen, nu ska jag klara det!

    • Reply Hannah Östebo maj 4, 2014 at 9:09 e m

      Tack vackra du! Jag hejar på dig! Pepp och kärlek!

  • Reply GC maj 4, 2014 at 8:59 e m

    Hur gör du med frukt då du kör sockerfritt? Utesluter du det också då? Det är ju mycket socker i det.

    • Reply Hannah Östebo maj 4, 2014 at 9:09 e m

      Jag äter mycket frukt! För mig så får fruktsockret vara värt det, för jag tycker det är så gott. Bestäm helt själv hur du vill göra! Kärlek!

      • Reply GC maj 4, 2014 at 9:46 e m

        Tack för svaret Hannah. Jag har inte ätit frukt på länge, men längtar så efter det. Jag måste göra som du och börja äta frukt igen. Imorgon är det jag som gör mig en fruktsallad 🙂

  • Reply Jeanette maj 6, 2014 at 5:48 f m

    Hej Hannah
    Är det samma sak med tex Cola Zero? Brukar dricka det när sockerbehovet sätter in… Så ska jag bli sockerfri måste jag utesluta det också?
    Mycket bra skrivet förresten!!!!!
    Kram

    • Reply Hannah Östebo maj 6, 2014 at 6:17 f m

      Tack för din kommentar! Det du måste komma ihåg är att DU bestämmer! Ifall Cola Zero hjälper för dig, så drick det! Men det triggar samma belöningssystem som sockret gör, och kan därför göra dig sockersugen utan att blodsockret påverkas. Men känn vad som funkar för dig, ifall ett glas hjälper dig från att äta socker kanske det är ett superbra alternativ! Kärlek!

  • Reply Amanda Krimi maj 8, 2014 at 1:24 e m

    Hej Hanna!
    Har följt dig lite på insta och nu här sedan du var med i BL, grymt imponerad av dig och ser dig som en förebild och bra motivatör!
    Har haft lite koll på att du jobbat med att vara sockerfri och nu när jag läst detta inlägg är det jag som börjar min sockerfria detox på 21 dagar imorgon!
    Jag är verkligen fast i sockerträsket och oroar mig en del för att få diabetes då jag också är kraftigt överviktig. Men allra främst märker jag hur mitt humör och min ork åker bergodalbana med mig varje dag och är oerhört trött på det. Jag blev verkligen pushad av dina 5 punkter och har nu skrivit upp dem på min kyl och känner mig riktigt redo att bli sockerfri, längtar efter en balanserad vardag! Tack för motivation och inspiration till förändringar som är otroligt välbehövliga!

  • Reply Åsa februari 10, 2016 at 9:53 f m

    Hej, känner att jag verkligen behöver få igång mig själv och lyckas med min viktnedgång. Har gjort det tidigare men hade det lite enklare då. Jobbade nämligen på annan ort i veckorna då och var bara hemma med familjen under fredag – söndag. Hade med andra ord hur mkt tid som helst över till att gå långa promenader varje dag. Gick både morgon och kväll samt kunde äta ”lite tråkigare” behövde ju inte tänka på någon annan än mig själv.
    Så nu tänkte jag ta tag i sockret. Är en tuff grej i mitt liv då vi även driver ett eget bageri…. Inte jag som bakar men jag är där och jobbar lite då och då. Är det ok att tugga sockerfria tuggumin. De ÄR ju inte ”sockerfria” egentligen. Men för att inte bli helt knäpp så behöver jag nog göra det och fortsätta med att äta lite frukt varje dag. Men ta bort övrigt onödigt socker. Hur låter det?

  • Leave a Reply